Pers

Over Renate Els Aerts


Dat Els zich als kind reeds aangetrokken voelt tot stof hoeft niet gezegd. Ze maakt huisjes van doek en verdiept zich tijdens haar studie in de beeldende kunsten. Een opmerkzame leerkracht registreert Els’ aantrekking tot textiel en beweegt haar in die richting. In de Antwerpse ambachtsschool verwerft Els weefsel-, teken- en schildertechnieken. De werelden van kleur en fantasie die ze als leerkracht in de Steinerschool ontmoet, vormen een vruchtbare bodem voor toekomstig werk.

In die toekomst wordt Els ziek. Het atelierwerk is haar toevlucht en lichtpunt in chronisch donkere dagen. Boeiende combinaties van ruimte en kleur, textiel en verf volgen elkaar op. Naarmate tijd verglijdt, worden kleuren somberder en krijgt textiel een vooraanstaande plaats. Het werk komt van de muur. In de ruimte verschijnen beelden en lichtobjecten in Els’ grote liefde: stof.

Van groot belang voor de ontwikkeling van haar werk zijn de vijfjarige opleiding ‘kunstgeschiedenis van de 20
e eeuw’ die ze van Erwin Desmet (Amarant) krijgt en het weefgetouw dat ze van een toevallige passant erft. Dat laatste blijkt een godsgeschenk; Els’ passie voor installatiekunst is geboren.

In 1999 is er het eerste huis: Villa Fantasia. Vele villa’s volgen. Els weeft meters stof, zelfgesponnen en gekleurde wol en magneetband en bouwt er huizen mee; huizen die mensen tonen in de rafelranden van de maatschappij. Wat binnenin gebeurt, zit diep verscholen, weggemoffeld achter stoffige, stoffen ramen en donkere deuren. Els brengt verschillende thema’s aan het licht. Ze maakt sferen en verhalen zichtbaar waar niet meteen bij wordt stilgestaan. Video’s en geluidsmontages, decorstukken en attributen brengen de huizen tot leven. Neem de tijd om stil te staan bij buiten- en binnenkant.

De huizen duiken her en der in België op. Hoogtepunten vormen
Huisjes op de melkweg, Autistrade en Els’ werk in teken van de Vrouwenmars. Na een zwerftocht van 17 jaar krijgen de tenten een warme thuis in HET STEEN, het oudste, vertrouwdste gebouw van Antwerpen, de plek waar Antwerpen is geboren en waar de huisjes hun rustplaats vinden.

In recent werk gaat Els, geïnspireerd door filosofische teksten en objecten, in een portrettenreeks van mensen uit 2060 Antwerpen op zoek naar de ware persoon op het schilderij.

In het kader van de vluchtelingenthematiek werkt Els daarnaast aan een installatie van beelden. Wekelijks plaatst ze foto’s op facebook (zoekterm: Els Renate Aerts) vergezeld van onderschriften die deel uitmaken van de realiteit.

De rode draad doorheen Els’ werk is het sociale, het menselijke, het menselijke van mensen in de marge, het verhalende, verbeeldende, de poëzie – waarnaar we allemaal zoeken -.
 
Sophie Tijhuis

Autistrade

Huisjes op de Autistrade Zelfportretten door mensen met autisme

Het huisjesproject verliep in samenwerking met Museum Dr. Guislain Gent en werd mee begeleid door Els Aerts. Els kleedt huisjes aan volgens een bepaald thema. Je kan haar huisjes bekijken op http://www.renate-els-aerts.be/installaties.html

Elke installatie, huis vertelt het verhaal van één of meerdere personen met autisme. Het doel is niet om 'mooie' huisjes te maken, maar dat mensen met autisme als het ware een soort zelfportret maken. Met het huis vertellen mensen met autisme over zichzelf.
Alle huisjes vertrekken van dezelfde ruwbouw.

‘De achterliggende boodschap is: 'Al is de "grondvorm" misschien dezelfde, het worden toch allemaal verschillende huizen net zoals mensen met een autismespectrumstoornis een grote verscheidenheid vertonen!'.

De tentoonstelling liep van mei tot september 2010

Beluister een persvoorstelling op Radio 2 (11 februari 2010)
Beluister een interview in Kunstkaravaan op Klara (24 juni 2010)

Hier ziet u een filmpje (Windows) of (Mac) (8-tal minuten)

Stacks Image 55
Stacks Image 57
Stacks Image 59
Stacks Image 61
Stacks Image 63
Stacks Image 20
Stacks Image 22
Stacks Image 24
Stacks Image 26
Stacks Image 28
Stacks Image 30
Stacks Image 32
Stacks Image 34
Stacks Image 37
Stacks Image 39
Stacks Image 41
Stacks Image 43
Stacks Image 45
Stacks Image 47
Stacks Image 49
Stacks Image 51
Stacks Image 53